Skapelsen på Kinesisk

Kinas originale «ukjente» Gud

Hvorfor ofret Kinas keisere okser på det hvite alteret kalt «Altar of Heaven» i en årlig seremoni, en fargerik, og årets viktigste feiring? Dette ritualet endte i 1911, da den siste keiseen ble avsatt. Dette offeret begynte for over 4000 år siden. En av de tidligste beretninger om denne typen offer, finner vi i Shu Jing (Historieboken), som ble skrevet av Konfucius. Her kan en lese om keiser Shun (som styrte fra ca 2256 f.kr. til 2205 f.kr. når det første registrerte dynastiet startet) som ofret til ShangDi.

Hvem er ShangDi?

Navnet betyr ‘den himmelske hersker’.

Ved gjennomgang resitasjoner som ble brukt i «Border Sacrifice», innspilt i vedtekter hos Ming-dynastiet (AD 1368), kan man begynne å forstå den eldgamle kinesiske ærbødighet for Shangdi. Deltakelse i dette ritualet, skjedde ved at keiseren først mediterte ved Temple of Heaven (Imperial Vault), mens utkledde sangere, akkompagnert av musikere, messet:

‘To Thee, O mysteriously-working Maker, I look up in thought. . . . With the great ceremonies I reverently honor Thee. Thy servant, I am but a reed or willow; my heart is but that of an ant; yet have I received Thy favouring decree, appointing me to the government of the empire. I deeply cherish a sense of my ignorance and blindness, and am afraid, lest I prove unworthy of Thy great favours. Therefore will I observe all the rules and statutes, striving, insignificant as I am, to discharge my loyal duty. Far distant here, I look up to Thy heavenly palace. Come in Thy precious chariot to the altar. Thy servant, I bow my head to the earth reverently, expecting Thine abundant grace. . . . O that Thou wouldest vouchsafe to accept our offerings, and regard us, while thus we worship Thee, whose goodness is inexhaustible!’

Selv om vi vet at keiseren tilba ShangDi, kan vi finne ut intensjonen bak dette offerritualet?

‘Of old in the beginning, there was the great chaos, without form and dark. The five elements [planets] had not begun to revolve, nor the sun and moon to shine. You, O Spiritual Sovereign, first divided the grosser parts from the purer. You made heaven. You made earth. You made man. All things with their reproducing power got their being.’

For en Kristen høres dette kjent ut. Selv om det ikke er ordrett fra skapelsesberetningen vi tror på, er det interessant å lese om Kinas monoteisme i antikken og at de hadde ritualer som ligner de gammeltestamentiske.

Kinesiske tegn

ShangDi, den Kinesiske skapelsesGuden, ser ut til å være veldig lik hebreernes Gud. Faktisk så er et av de hebraiske

Betydningen av det gamle kinesiske skriftspråket.

Betydningen av det gamle kinesiske skriftspråket.

navnene for Gud, ‘El Shaddai’; som er fonetisk likt som ShangDi. Enda mer likt er det når man ser på den tidlige uttalelsen av ShangDi, som er «djanhtigh [Zhandai]. Et annet navn for Gud i det gamle kinesiske språket, er Himmelen (Tian). Zheng Xuan, en skriftlærd av det tidlige Han-dynastiet sa at «ShangDi er et annet ord for Himmelen (Tian). Filosofen Motze (408-382 f.kr.) tenkte også på Himmelen som Skapelses-Guden.

 ‘I know Heaven loves men dearly not without reason. Heaven ordered the sun, the moon, and the stars to enlighten and guide them. Heaven ordained the four seasons, Spring, Autumn, Winter, and Summer, to regulate them. Heaven sent down snow, frost, rain, and dew to grow the five grains and flax and silk so that the people could use and enjoy them. Heaven established the hills and river, ravines and valleys, and arranged many things to minister to man’s good or bring him evil.’

Så, hvordan skapte ShangDi alle ting? Vi resiterer ytterligere fra det gamle «Border sacrifice ritualet»:

‘When Te [ShangDi], the Lord, had so decreed, He called into existence [originated] heaven, earth, and man. Between heaven and earth He separately placed in order men and things, all overspread by the heavens.’

Han befalte jorden, mennesket og himmelen inn i eksistens. De som er kjent med skapelsesberetningen i Bibelen, vet at dette ligner veldig på det vi kan lese om der. (Salme 33: 6, 9).

Opphavet til dette ritualet blir forklart i boken ‘God’s Promise to the Chinese’, som er skrevet av forfatterene Nelson, Broadberry, og Chock. Disse har anaysert de eldste formene for piktogrammer man kan finne i Kinesisk skrivemåte og funnet grunnsannheter fra Kristendommen i disse. Piktogrammene som daterer seg fra før Moses sin tid, inneholder hele skapelsesberetningen, fristelsen, syndefallet og praksisen av dyreoffer som pekte på den kommende frelser, Jesus Kristus. Alle elementene fra sakpelsesberetningen i Moseboken er funnet og fortsatt i bruk i det Kinesiske skriftspåket.

Vi er alle etterkommere av innbyggerne i Babel

I boken ‘God’s Promise to the Chinese’, finner en noen ganske så oppsiktsvekkende realiteter om det kinesiske språket, noe som viser at vi er alle relaterte, og er etterkommere av innbyggerene i Babel, den første sivilisasjonen etter flommen. Gud ga sitt løfte om en kommende frelser ifra ‘kvinnens ætt’ (1. Mosebok 3:15). Skyggen av offeret, det kommende Guds lam, skaper og frelser, er like gammel som menneskeheten.

Om en Kineser skulle fortelle deg at kristendommen er en religion av utlendinger, kan du forsklare de at de på et tidspunkt, tilba den samme Gud som kristne gjør idag. Som hebreerne ofte gjorde, vandret de etter falske guder og minnet om hvem deres originale Gud var, avtok gradvis etter hvert. Det gamle kinesiske skriftspråket gir et ganske kraftig bevis på den historiske riktigheten av sakpelsesberetningen i 1. Mosebok.

Ytterligere indikasjoner

Konfucius skal ha samlet og redigert «de fem klassikerene», selv om de sannsynligvis ble redigert av fler enn han. I denne samlingen finner vi:

  1. Yijing, I Ching, eller ‘Forvandlingenes bok’
  2. Shijing, ‘Sangenes bok’
  3. Liji, ‘Riteboka’
  4. Shujing, ‘Kunngjøringsboka’, en bok med samling av lover.
  5. Chunqiu, ‘Historiekrønike’
Flomberetninger fra kulturer over hele verden.

Flomberetninger fra kulturer over hele verden.

Fra Bibelen vet vi at Noa levde 350 år etter vannflommen. grunnleggelsen av Kinas første dynasti skjedde mens Noa var fortsatt i live. Når de opprinnelige bosetterne i Kina kom, tyder alt på at de brakte religionen som Noa hadde, med dem. Kinesisk historie, begynner også med en flom, noe som ikke er overraskende, siden vi vet at flomberetninger finnes verden over om en flod som dekket hele jorden som en dom på menneskets synd. Aboriginal folkene i Australia for eksempel, forteller om global flom, hvor bare åtte mennesker slapp unna i en kano.

Historien dokumenter at mange sivilisasjoner sprang opp samtidig, som fra «intet». Sumererne, Fønikerne, Egypterne, Indianere og den Kinesiske kultur hadde tidlig skriftspråk, teknologi og en merkelig blanding av sannhet og hedensk tankegang.

Drager

Dette er et fascinerende emne å studere. I gamle kinesiske tekster, finner man beretninger om folk som sloss med drager. Drager er øglelignende, flammesprutende dyr som er fryktinngytende og kan minne om det vi idag kaller dinosaurer. Man finner disse avbildet overalt i kinesisk kultur. Men det er ikke bare der man finner historier om disse skapningene. I alle de gamle kulturene i verden, skrev folk om drager eller om å drepe drager. De malte bilder av dem, eller i noen tilfeller mellomamerikanske kulturer som laget statuer av dem. Mange av de historiske beskrivelser og skildringer av drager matcher nettopp med de fysiske egenskapene til kjente dinosaurer som Triceratops eller Tyrannosaurus Rex. De ble ikke kalt dinosaurer da, fordi ordet «dinosaur» ikke ble oppfunnet før 1841 av en vitenskapsmann ved navn Richard Owen.

En kinesisk skildring av en drage og en føniks.

En kinesisk skildring av en drage og en føniks.

Da hæren til Alexander den Store (356- 323 f.Kr.) gikk gjennom India, gikk de for å se en drage som bor i en hule, som indianerne (eller inderne) dyrket som en gud, og brakte den mat som offer.

En av de hellige kirkefedrene, St. Johannes av Damaskus (674- 750 e.Kr.), skrev om drager som faktiske skapninger, som fortsatt eksisterte i hans tid i små tall.

Når folk med en evolusjonær sinnstilstand leser om slike ting, avviser de automatisk skildringene som legender. Dette er fordi de stoler på de som daterer slike ting, og tar det for gitt at disse metodene bevisbare etter vitenskapelig metode, uten å faktisk sette seg inn i hvordan dateringsmetodene fungerer. I mange tilfeller beror dateringen på en vanvittig sirkulærlogikk, som vi ikke skal gå dypere inn nå.

I Jobs bok, kapittel 40, kaller Gud Jobs oppmerksomhet til sin storhet, ved å minne ham om at han skapte de store og mektige skapninger på jorden. Skapningen som Gud nevner er Behemoth, som har en hale som et sedertre. Mange av de moderne oversetterne av Bibelen, med den evolusjonære tankegang, har oversatt dette til flodhest, eller elefant. Men dette passer ikke beskrivelsen som er gitt i Bibelen.

Da verden ble bebodd av folkegrupper som kom ut av Babel, beholdt noen grupper mer bevissthet om sin opprinnelige religion fra Adam og Noah, og noen beholdt mindre bevissthet. Kineserne, som vi har sett, beholdt mer enn de fleste andre kulturer.

Her kan en se en mer detaljert oversikt over den kinesiske skapelsesberetningen.
En interaktiv og forenklet innledning av den kinesiske skapelsesberetningen.

Hvis du har tid og interesse, kan du se denne videoen, som handler om det samme temaet.

 

Kilder:
http://no.wikipedia.org/wiki/Konfucius
https://answersingenesis.org/genesis/the-original-unknown-god-of-china/
http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Flood_%28China%29
https://cdn-assets.answersingenesis.org/doc/articles/tj/v13n1-chinese-lamb.pdf

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s